Hur man syr en Peter Pan-krage

Något som har varit väldigt populärt på senaste är Peter Pan kragar. Jag visar er hur man kan göra en egen krage som man kan sätta på vilken tröja eller klänning man vill! 

1. Börja med att välja ett fint tyg du vill att kragen ska ha. Själv valde jag ett mintgrönt manchestertyg!

2. Klipp sedan ut mönstret på kragen, som ni kan hitta här! Klipp ut kragen i tyget du valt, med ca 3 mm sömsmån. Klipp även ut två i ett tunnare bomullstyg av valfri färg, själv har jag valt ett vitt. 

3. Lägg en av varje utkippt del räta mot räta och sy längs med kanterna 3 mm innanför den klippta kanten. Kom ihåg att lämna ett hål så du kan vända kragen.

4. Vänd kragen så rätan är utåt och stryk. Sy sedan igen hålet du lämnade öppet. 
5. Sy ihop de två krag-delarna och sy sedan dit en söt liten knapp!

6. Ta en bit band och klipp det på mitten. Sy sedan fast dem längst ut på vardera sida om kragen. Kom ihåg att sy på baksidan i bomullstyget så det inte syns från framsidan!

7. Klart!

Kommentarer
makeityourownelin

Åååååå vilken fin blogg å jag älskar kragar så den där fina kommer jag sannerligen att göra:)

Svar: Åååh gud vad glad jag blir! Förlåt att jag inte har svarat.. kändes lite hopplöst att skriva en blogg när jag trodde att ingen läste den.. Men ska börja igen nu! Kanske kommer fler pyssliga saker du vill göra! ;)
Linn Svensson

2012-09-03 @ 22:24:59
URL: http://makeityourown.blogg.se

My Own Project Runway

En spännande sy- och pysselblogg med nya idéer och inspiration!